2009-11-13 15:55Pressmeddelande

En positiv ansats med ett marginellt resultat för studentbostäderna

Förra årets omstridda utredning "EU, Allmännyttan och hyrorna" har äntligen resulterat i ett konkret förslag från regeringen. Viljan är att få en bättre fungerande bostadsmarknad och göra hyresrätten mer attraktiv, men frågan är vad det får för faktiska effekter? För tillgången på studentbostäder verkar svaret givet.

I den promemoria som bostadsminister Mats Odell presenterade tillsammans med Hyresgästföreningen, SABO och Fastighetsägarna föreslås förutsättningarna för de allmännyttiga bostadsbolagen förändras samtidigt som de privata fastighetsägarna bjuds in till hyresförhandlingarna. Målet är förutom en bättre fungerande bostadsmarknad att göra hyresrätten mer attraktiv, vilket i sin tur ska öka produktionen av bostäder. Mats Odell betonar dock att det handlar om långsiktiga effekter vilket innebär att någon dramatisk förändring den närmsta tiden inte är att vänta.

Svenska Studentbostadsföreningen ser positivt på ansatsen och viljan att få en bättre fungerande bostadsmarknad genom t.ex. nya regler för hyresförhandlingarna. Dock är det tveksamt vilken effekt det får på studentbostadsmarknaden. Regeringens förslag ser främst ut att innebära konkreta skillnader för hur hyresförhandlingarna går till. Det största problemet för landets studentbostadsaktörer idag är att det är svårt att bygga studentbostäder eftersom slutprodukten blir för dyr för studenterna att bo i. Med andra ord räcker inte de föreslagna förändringarna för att få igång byggandet av studentbostäder, tyvärr.

Svenska Studentbostadsföreningen

martin.johansson@ssbf.se
www.ssbf.se

Svenska Studentbostadsföreningen, SSBF,