2023-05-11 05:45Pressmeddelande

Här är vinnarna av Nöjd Studbo 2023

Sex glada studentbostadsföretag tog hem priser under årets upplaga av Nöjd Studbo som ägde rum i Örebro.

Nöjd Studbo-priserna baseras på resultatet från Nöjd Studbo – branschens egen kundundersökning som genomförs tillsammans med Origo Group. I år utdelades totalt sju priser utifrån en ny uppdelning av mätningsmetod som innefattar både den klassiska punktmätningen i mars (Årlig) och en kontinuerlig mätning över hela året (Live).

Årets huvudpriser gick till AF Bostäder, MKB Fastighets AB, Chalmers Studentbostäder, Stiftelsen Ultuna Studentbostäder samt Malmö universitet. Vidare utsågs AB Gavlegårdarna till Årets klättrare.

-       Ett stort grattis till våra pristagare men också ett stort tack till alla som deltagit och fyllt branscheventet med intressanta perspektiv och roliga samtal. Jag är dessutom glad över att studentbostadsföretagens arbete även i år speglas med goda resultat i undersökningen. Det ger ytterligare motivation vad gäller framtida projekt och initiativ, säger Stina Olén, Vd Studentbostadsföretagen.

Årets stjärna

Det blev dubbla priser för MKB Fastighets AB som med ”Pimp my house” utsågs till Årets stjärna. Initiativet går ut på att varje husvärd tillsammans med personal och studenter förbättrar och utvecklar boendemiljön i studentfastigheterna.

Juryns motivering:
Det stora i det lilla kan vara det som gör skillnaden för hyresgästen. Med en genuin omtanke om sina hyresgäster skapar vinnaren ett naturligt möte mellan medarbetare och kund, på kundens hemmaplan. Aktiviteten stärker samarbetet i arbetsgruppen och skapar engagemang som spiller över till hyresgästerna. Enkelheten i upplägget gör det möjligt att hämta inspiration för såväl små som stora företag.

Vinnare efter kategori:

Live – upp till 2 000 studentbostäder
MKB Fastighets AB

Live – 2 000+ studentbostäder
AF Bostäder

Årlig – upp till 1 000 studentbostäder
Stiftelsen Ultuna Studentbostäder

Årlig – 1 000+ studentbostäder
Chalmers studentbostäder

Lärosäten
Malmö universitet

Klättrare – delas ut till den som ökat mest
AB Gavlegårdarna

Årets stjärna
MKB Fastighets AB

Studentbostadsföretagen är branschorganisationen för de som äger, utvecklar, förvaltar och förmedlar studentbostäder i Sverige. Med våra medlemmars 75 000 studentbostäder i ryggen är vi Sveriges enskilt största studentbostadsaktör. Vi är politiskt oberoende och företräder enbart våra medlemmars intressen – skapa förutsättningar för att bedriva bästa möjliga studentbostadsverksamhet.