2009-10-01 14:21Pressmeddelande

Lägre hyreshöjningar för studentbostäder

Den genomsnittliga hyreshöjningen för landets hyresrätter var 3,3 procent mellan 2008 och 2009 rapporterade SCB på onsdagen. För landets studentbostäder ligger den genomsnittliga hyreshöjningen på 2,71 procent mellan 2008 och 2009. Sett till hur genomsnittet är uträknat är den verkliga skillnaden egentligen ännu större.

Mellan 2008 och 2009 höjdes hyrorna med i genomsnitt 3,3 procent för landets hyresrätter rapporterar SCB i en rapport som publicerades 30 september. Under året har även Svenska Studentbostadsföreningen, SSBF, bett sina medlemmar rapportera in genomförda hyreshöjningar för samma period. Resultatet visar att den genomsnittliga hyreshöjningen är runt 0,5 procent lägre för landets studentbostäder än för lägenhetsbeståndet i övrigt.

Dock är den verkliga skillnaden antagligen ännu större. I SCB:s rapport har lägenheter som genomgått större förändringar (t.ex. renoveringar) uteslutits ur statistiken vilket håller siffrorna nere. I SSBF:s undersökning är däremot samtliga hyreshöjningar med. Hade uträkningarna skett på samma sätt hade antagligen skillnaden i hyra varit större än vad den är idag.

Kostnaderna för att förvalta studentbostäder är generellt sett högre än för vanliga bostäder, bl.a. beroende på att omflyttningen är flera gånger högre än för vanliga hyresrätter. Trots detta är hyreshöjningarna alltså lägre bland studentbostadsföretagen.

Svenska Studentbostadsföreningen, SSBF, är branschorganisationen
för ägare och förvaltare av studentbostäder i Sverige. Med våra
medlemmars 55 000 studentbostäder i ryggen är vi Sveriges
enskilt största studentbostadsaktör.