2021-11-17 06:00Pressmeddelande

Nytt pris för studentbostäder

För att uppmärksamma nya, välbyggda studentbostäder lanserar branchorganisationen Studentbostadsföretagen ett nytt nyproduktionspris – Studentbostadspriset. Denna vecka öppnar nomineringen för 2021 års pris.

Studentbostadspriset delas ut till nya studentbostäder som genom innovation, hållbarhet och utformning skapar ett boende där studenter trivs, utvecklas och får bästa möjliga studietid. Studentbostäder skiljer sig från andra bostadstyper och behöver kombinera en god boende- och studiemiljö med ett attraktivt läge gentemot en kundgrupp som generellt har en begränsad betalningsförmåga.

- Genom Studentbostadspriset vill vi lyfta fram studentbostäder som byggts med höga hållbarhetsambitioner och är välanpassade för sitt ändamål, helt enkelt ett riktigt bra boende under studietiden, säger Stina Olén, vd på Studentbostadsföretagen.

Priset delas ut årligen, och den första vinnaren utses i början av 2022 och avser studentbostäder färdigställda under 2021. Priset kan tilldelas både nyproduktion och ombyggnation som skapat nya studentbostäder på marknaden. Vinnaren utses av en jury sammansatt för att möta kriterierna gällande hållbarhet, innovation, gestaltning och utformning för kundgruppen. Ordförande för juryn är Stina Olén:

- Vi letar efter projekt som byggts med stor omsorg om målgruppen och med höga hållberhetsambitioner, välbyggda och tilltalande bostäder för en god studietid, säger Stina.

Jury

• Stina Olén, Vd Studentbostadsföretagen
  • Elise Grosse, Hållbarhetschef Bygg & Fastighet, Sweco
  • Ida Sandström, Forskare vid institutionen för Arkitektur och byggd miljö vid Lunds Universitet
  • Linn Svärd, Ordförande för Sveriges förenade studentkårer
  • Ola Månsson, Vd Installatörsföretagen

Läs mer: https://studentbostadsforetagen.se/studentbostadspriset/

Studentbostadsföretagen är branschorganisationen för de som äger, utvecklar, förvaltar och förmedlar studentbostäder i Sverige. Med våra medlemmars 75 000 studentbostäder i ryggen är vi Sveriges enskilt största studentbostadsaktör. Vi är politiskt oberoende och företräder enbart våra medlemmars intressen – skapa förutsättningar för att bedriva bästa möjliga studentbostadsverksamhet.